Digitaliseren productontwikkeling van ontwerp tot verkoop
Vlisco is een textielonderneming die stoffen met Afrikaanse inspiratie ontwerpt, vervaardigt en verspreidt. Opgericht in 1846, heeft het merk populariteit verworven in Afrika en ver daarbuiten.
Vlisco’s stoffen zijn beroemd om hun unieke designs en kwalitatief hoogstaande prints. De onderneming past een wasbestendige verftechniek toe om complexe patronen en heldere kleuren te produceren, die zeer geliefd zijn onder Afrikaanse consumenten.
De uitdaging voor Vlisco
De specifieke productietechnieken maken het ontwerpproces complex. Tot op heden werd het ontwerpproces ondersteund door talrijke systemen en informatie. De teams die bij het ontwerpproces betrokken zijn, hadden voornamelijk inzicht in hun eigen taken en minder in het gehele proces.
Sinds 2021 werkt een multidisciplinair team aan de digitalisering van het ontwerpproces. Het streven is om een ‘digital twin’ van Vlisco producten te creĆ«ren en te beheren. Dit digitale duplicaat bevat alle kenmerken van het fysieke product, waaronder patronen, kleuren en materiaaleigenschappen. Zo kunnen zowel de Afrikaanse verkooppartners van Vlisco als de interne afdelingen met de producten werken, zelfs voordat ze daadwerkelijk geproduceerd zijn.
Contezza is de technologiepartner van Vlisco en maakt deel uit van het team dat veranderingen voorbereidt en implementeert. Voor de technologieplatforms is gekozen voor Alfresco Content Services voor het beheer van digitale producten en hun kenmerken, inclusief grafische representaties. Alfresco Process Services wordt ingezet ter ondersteuning van het ontwerpproces. Interne teams en partners in Afrika gebruiken diverse low-code applicaties die integratie met de twee technologieplatforms mogelijk maken. Deze platforms benutten data uit Vlisco’s API-landschap en Alfresco Insights maakt ontwerpdata toegankelijk in Vlisco’s datawarehouse.